Kampane som
blei kjempa på 70-talet, som sjølvbestemt abort, EF-kampen, kampen mot nedlegging
av industri osv. er over for lenge sidan. Det å lenkje seg fast til trær å gå
ut i gatene med slagord og handplakatar er noko som høyrer til i
nostalgifilmar, og som berre praktiserast av yttarste venstrefløy. Dei som
kjempa disse kampane er no direktørar i kulturlivet, statsrådar, ingeniørar,
legar og godt innlemma i samfunnet. Noreg er verdas beste land å bu i, og
verdas rikaste. Generasjonen som vaks opp no har aldri opplevd noko anna enn
fred, økonomisk velstand og tryggleik. Kvart 4. år har vi valet mellom
lyseraudt og lyseblått, og klassesamfunnet er erklært daudt. Kvifor skal vi
protestere når vi allereie har alt?
«Demokrati» er kanskje det mest brukte ordet i
retorikken til vestlege politikarar. «demokratisk val», «demokratiske
prosessar», «spreiing av demokrati», «demokratiske rettigheitar»,
«sosialdemokrati» og ikkje minst «demokratiske verdiar». Det er umogleg å vere
ueinig når nokon drar fram demokratiargumentet. Alle parti og andre politiske
aktørar brukar det for å grunngi politikken deira, og debattar kan ofte sjåast
som ein slags «demokratikonkurranse». Men kva er eigentleg dette demokratiet
for noko?
Eit samfunn kor makta ligg i
folket, representert av folkevalte. Det er det representative demokratiet vi
har i Noreg. Ikkje berre kan vi stemme på den politikken vi likar best, vi har
faktisk så stor valfridom at vi til og med kan velje å ikkje å stemme. Noko ca.
30 % av befolkninga gjer kvar gong. Vi kan organisere oss i fagorganisasjonar,
streike under lønnsoppgjeret, velje korleis trossamfunn vi vil vere med i, og
vi kan protestere mot staten så mykje vi orkar.
Men det er ikkje alt som er
like demokratisk som man skulle ønskje. Krigføring i Afghanistan og Irak er
ikkje noko det norske folk har vedtatt å delta i, det gjorde stortinget på
vegne av oss. Gjennom EØS-avtalen har det komen mange direktiv og politikk som
folk flest finn hårreisande, som for eksempel vikarbyrådirektivet,
schengenavtalen, og sist men ikkje minst datalagringsdirektivet.
Ikkje på mange år hadde noko sak
skapt så mykje engasjement og sinne blant den norske befolkninga som
datalagringsdirektivet gjorde. Direktivet går ut på at all elektronisk
informasjon skal lagras i fleire år, for å nedkjempe kriminalitet og for å ha
oversikt. Privatlivets fred er utruleg viktig for dei fleste, uansett om du
driv med våpensmugling eller om du berre likar å ha telefonsamtalane med tante
og bestemor i fred. Folk opplevde dette som eit grovt overtramp, og det
utløyste ein hel rekke av aksjonar, både på internett, og ute i gatene.
Det er ikkje berre politikken
som har endra seg sidan 70-talet, teknologien er noko fullstendig anna enn den
var da. Min generasjon er like mykje online som offline, og vi meistrar
teknologien frå vi er små. For oss er det ikkje naturlig å skrive innlegg til
papiravisar eller demonstrere i gatene, men heller gjere det gjennom internett.
Amnestyaksjonar, deling av bilete og film med politisk bodskap, og hacking, er
min generasjons måte å drive aktivisme på, kjent om cyberaktivisme. Under den
arabiske våren og i occupyrørsla i USA blei informasjon spreie på sosiale media
som twitter, facebook, og gjennom bloggar. Det er ein enormt stor makt i det å
kunne ytre seg på internett, og dele det med verda.
22. Juli 2011 blei politisk
aktiv ungdom i AUF angrepen og drepen av ein politisk motstandar, ein voksen
mann som ville utrydde dei og det dei står for. Heile Noreg var i sjokk og
fortvilas over vondskapen og hatet som Anders Behring Breivik viste den dagen,
og som ei marginal gruppe med nordmenn også støtta. Dommen Breivik fikk beviste
at det han gjorde var ein politisk handling, gjort av ideologiske årsakar og
ikkje «berre» ein gal manns verk.
Konsekvensen av dette var
ikkje at AUF blei utrydda, og at folk slutta med politikk og aktivisme, men
heller motsett. Denne forferdelige
aksjonen, som det jo var, sperra opp augo til det norske folk, og viste at
politikk fortsatt er viktig i landet vårt. Den trygge mjuke bobla vi levde i
sprakk, og mange liv blei endra for alltid.
Mange hundre ungdommar meldte
seg inn i politiske organisasjonar som følje av dette. Det vis at engasjementet
finst, det treng berre å bli trigga fram.
Alle som driv med politikk
ønskjer å engasjere ungdommen. Ungdommane framstillast som late, bortskjemte og
giddelause. Dei som har heile framtida framfør seg, som ikkje ser at dei blir
utnytta, og som må stille krav og vere samfunnskritiske før det er for seint.
Kvifor bryr dei seg ikkje?
Det er ikkje sånn at
internettgenet tok over for politikkgenet, eller at dagens ungdom er verre enn
førre generasjon. Dei fleste menneskjer blir engasjerte fyrst når noko angår
dei sjølv. Ungdom er ei gruppe som ikkje blir høyrt i stor nok grad, fordi vi
ikkje har stemmerett og makta til å bestemme over eigen kvardag. Saker som
angår ungdom blir bestemt av nokon heilt andre, og debatten rundt ungdomssaker
i media finst nesten ikkje. Politikarar og lærerar snakkar mykje om kor viktig
det er å få med ungdommen, og dei trur dei gjer viktige tiltak for å få det til
å skje, men det er berre tull.
Viss ungdom skal aksjonere eller delta i politikken på nokon som helst måte, må det leggjest til rette for det, og det må skje på ungdommens premissar og ikkje dei voksnes. Engasjementet finst, og aksjonismen lev fortsett, den berre ser litt annleis ut.
Dette er en tekst jeg skrev på skolen, derfor er den på nynorsk og har språklige feil. Ikke at jeg er feilfri på fritida, men men. Noen tanker rundt dette?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar