Denne filmen viser hvordan en pen modell styles, sminkes, og photoshoppes til det ugjenkjennelige før reklameplakaten er ferdig.
Ungdom mot retusjert reklame ønsker å sette en advarsel på all manipulert reklame for å minne jenter og gutter i alle aldre på at det som er regnet som det perfekte utseendet, ikke går an å oppnå uten en datamaskin.
Hvorfor gjør
vi det?
Manipulert reklame gir dårligere selvtillit Merking av retusjert reklame vil ikke stoppe
industrien, og det vil ikke hindre kvinner i å kjøpe de produktene og klærne de
har lyst til, men det gjør at man ser hva som er ekte.
All reklame er retusjert, men det er det mange som ikke tror på første gangen de hører om det. Dette er farlig. Det betyr at de aller fleste tror de blir presentert for virkelige mennesker, ikke virkelighetsfjerne konstruksjoner.
Du tror ikke
at huden din blir helt gjevn og brun av å bruke en body lotion, og at du får slanke legger
av det.
Hvem gjør vi
det for?
Vi er på
jentenes lag, og også guttene som må slite mer og mer med kroppsfiksering.
Vi er på
laget til de som sliter med dårlig selvbilde, og ikke skjønner at det er
samfunnet sin feil, og ikke deres egen.
Spørsmålet
her er et spørsmål om hvem som skal beskyttes; en milliardindustri som utnytter
kvinners kropp, barnearbeid, dyr, og miljø.
Jeg har ikke
dårlig samvittighet for å gjøre deres ran mot oss mindre suksessfullt.
Industrien
dør ikke, den bare skader oss mindre
Kosmetikk og
klesindustrien ville ikke dødd av å merke reklamen sin.
Den ville ikke dødd av
at modellene ser ut som mennesker. Modeller er som regel slankere og høyere enn
gjennomsnittskvinnen, og det tror jeg vil fortsette.
Kjendiser ser også ut som folk
Her ser du en rekke superkjendiser før og etter retusjering. De ser helt forskjellige ut, og jeg blir fortsatt overraska over den enorme forskjellen.
Her har du et eksempel fra linken over.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar