fredag 10. mai 2013

Et Norge uten åpenhet?



I det siste har samfunnsdebatten stort sett handlet om norske flagg og romfolk. FRP har markert seg sterkt, slik som de vanligvis gjør når det handler om andre kulturers møte med den norske kulturen. Romfolkdebatten nådde sitt høydepunkt (eller eventuelt bunnpunkt, alt ettersom) når han foreslo at romfolket skal nektes adgang til Norge. Utenlandske flagg i 17. mai-tog foreslås forbudt. Hva vil skje med landet vårt hvis vi ofrer åpenheten for å «redde» den norske kulturen?

Per Sandberg (Frp) sjokkerte da han i forrige uke  forslo at romfolk skal nektes adgang til riket, fordi de er kriminelle og ødelegger samfunnet vårt. Han bruker en paragraf fra politiets lovverk for å legitimere forslaget, bare putt inn "romfolk", så passer det perfekt.

«3. Politiet kan med hjemmel i Politilovens paragraf 7 stanse romfolk på landegrensen fordi man av erfaring vet at disse menneskene bryter den alminnelige ro og orden og samtidig er det bevist at mange bedriver kriminalitet.»

Det er kanskje unødvendig å påpeke at det å nekte et spesifikt folkeslag å komme inn i landet er bakstreversk, rasistisk, og umenneskelig, men jeg gjør det allikevel, siden det viser seg at det finnes mennesker som synes dette er et godt forslag. Ulike partier kommer med ulike innspill i forkant av valget for å sanke stemmer hos sine respektive målgrupper. FRP kjører på fremmedfrykt og hverdagsrasisme, og Demokratene går til angrep på det onde Barnevernet. Hver sin smak.

Nå er det ikke sånn at dette forslaget kommer til å få gjennomslag, med mindre FRP får rent flertall ved valget til høsten. Hvis det skjer, så vedder jeg på at både romfolk og andre mennesker som "truer" det norske samfunnet kommer til å ta beina fatt, og rømme landet så fort de bare klarer. Meg selv inkludert. Fra spøk til alvor, så er denne debatten en tegn på en farlig utvikling, med et veldigoffensivt FRP som fører en aggressiv retorikk.

I tillegg til romfolkdebatten, som har pågått i flere måneder, så har debatten om utenlandske flagg på 17. mai blitt gjenopptatt. Etter at en barneskole i Ålesund med høy andel elever med minoritetsbakgrunn ønsket å bruke utenlandske flagg i tillegg til norske på nasjonaldagen, har blant annet Aina Stenersen i Oslo Frp fremmet forslag om forbud av mot dette.Hun møtte mye motstand, blant annet av Oslos ordfører Fabian Stang.

 Det som er viktig med denne debatten er ikke hvem som sa hva, og hvordan de sa det, men hva denne nasjonaldagen vår egentlig handler om. Dette har iallfall vært argumentet til de som ikke ønsker forbud. For hva er egentlig 17. mai? Jo, det er grunnlovsdagen. Jeg vil trekke en parallell til Per Sandbergs forslag om å nekte romfolk å komme til landet. Begge deler handler om grunnloven, og hvilke verdier den representerer.

Vi feirer at Norge fikk sin egen grunnlov på Eidsvoll i 1814, for 99 år siden. Ytringsfrihet, selvstendighet, og demokrati.
Det virker som at for Frp utgjør utenlandske flagg på 17. mai og tiggere fra Øst-Europa en så stor trussel at det blir nødvendig å forlate disse prinsippene for å beskytte vår kultur. Da vil jeg stille et spørsmål; hvis vi gjennomfører dette, og dermed får et mer lukket samfunn, mister vi ikke da det aller viktigste med kulturen vår?

Jeg er bare halvt norsk, og har arabisk utseende. På 17. mai i fjor, på café med familien min, fikk jeg høre fra to fremmede voksne damer at "I Norge bruker vi bunad på 17. mai", i kombinasjon med stygge blikk og rynking på nesa. Stort sett er det ingen som behandler meg annerledes på grunn av min bakgrunn, og jeg syntes det var trist at når det skjedde, så var det på selve nasjonaldagen. Med forbud mot utenlandske flagg, og et "oss mot dem" fokus, vil nok flere få samme type negative opplevelser som den jeg hadde i fjor, og det ødelegger for feiringen av grunnloven og alt det flotte med landet vårt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar